aktuálně: 37 uzavírek, 3 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Rok od největší hromadné nehody je D1 bezpečnější

24. března 2009

Uplynul rok od největší dopravní nehody, jaká se na našich silnicích odehrála. Od těžko uvěřitelné série 93 dopravních nehod. Nabouraných po ní zůstalo celkem 231 automobilů. Hlavní tah mezi Brnem a Prahou se tehdy změnil v okamžiku na obrovské vrakoviště. Co se za rok změnilo?

Můžeme konstatovat, že rok po největší havárii v zemi je dálnice D1 bezpečnější. Přibylo zde například dalších 22 tabulí, které řidiče informují o aktuální dopravní situaci, objevují se ale i detektory upozorňující na kolony, funguje jednotný meteorologický systém i speciální dopravní web.

„Pokud ale řidiči nepřizpůsobí svou jízdu, situace se může znovu opakovat,“ varuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Nehody mají obecně několik hlavních důvodů. Ministerstvo dopravy vsadilo hlavně na dva nejrozšířenější - informovanost řidičů o případných problémech na trase a zvýšení úrovně některých preventivních opatření.

Řidič, který není obeznámen se situací na své trase nemá možnost na ní adekvátně zareagovat a vyhnout se tak případným potížím. Detailní dopravní informace jsou proto v současnosti nonstop vysílány například prostřednictvím služby RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) pro navigační přístroje. Signál se přenáší na pozadí rozhlasového vysílání. K řidiči tak díky proudí přesně geograficky zaměřené dopravní informace přímo do vozidla.

Na informování řidičů je zaměřen i dopravní portál www.dopravniinfo.cz. Ten ocenila i odborná veřejnost, když tento projekt ohodnotila 3. cenou v prestižní kategorii Projekt roku Křišťálové lupy českého internetu.

Nejde však o jediný počin v oblasti internetových informací. Dopravní aktuality o situaci na silnicích jsou z centrálního servisu poskytovány řidičům také prostřednictvím nových internetových stránek na Seznamu.cz, Portálu veřejné správy a dalších webech.

Důležitá sdělení pro řidiče distribuují i další typy médií. Na centrální dopravní servis Jednotného systému dopravních informací pro ČR se napojily a dále napojují také rozhlasové stanice, televizní stanice, telekomunikační operátoři a další provozovatelé informačních služeb.

Systém elektronického mýta nově poskytuje údaje o intenzitě provozu, na D1 byla instalována první část detektorů pro vyhodnocování charakteristik dopravního proudu a detekci kolon. Dokončuje se technologie pro výpočet dojezdových dob. V testovací fázi se tak nachází systém, který dává a bude dávat automatický přehled o chování dopravního proudu a vzniku kolon na základě skutečného stavu na D1. Systém bude plně dokončen ještě v roce 2009.

Také silniční meteorologický systém je průběžně rozšiřován tak, aby na jednom místě měli silničáři, policisté, hasiči a další orgány, organizace a instituce komplexní podrobné informace o prognózách i skutečném stavu a vývoji meteorologické situace.

Zatím na krajské úrovni se testuje další expertní systém, který má za cíl efektivně podporovat rozhodování dispečerů zimní údržby v závislosti na vývoji meteorologické situace, teplotách a srážkách. Na D1 je nyní instalováno cca 55 automatických silničních meteostanic, které dávají každých 5-6 minut informaci o teplotě vzduchu, teplotě vozovky, teplotě rosného bodu, srážkách, dohlednosti, větru, stavu povrchu vozovky, informují o hrozbě náledí nebo jiných obdobných nebezpečných jevech. O mimořádných situacích jsou informováni také řidiči.

Stále se rozšiřuje i kamerový dohledový systém, který umožňuje průběžně sledovat provoz na D1. Aktuální obrazové informace mají k dispozici PČR, Hasiči, Národní dopravní centrum a prostřednictvím www.dopravniinfo.cz nově i veřejnost. Počet kamer na D1 již v současnosti dosáhl téměř 50 ks. Dalších 24 jich bude instalováno v průběhu letošního roku.

Z oblasti preventivních opatření bylo například zavedení a nainstalování nové dopravní značky Zimní výbava. Jejím osazením ve vytipovaných lokalitách se zlepšila vybavenost vozidel kvalitnějšími pneumatikami pro zimní provoz. To ve svém důsledku také pomáhá plynulejší dopravě a bezpečnosti silničního provozu zejména za zhoršených sněhových podmínek.

-ric- ; MVDR

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >