Díky vzrůstajícím exhalacím v hustě bydlených oblastech a nově zaváděným ekologickým daním jsou dnes emise výfukových plynů pozorně sledovanou hodnotou. Většina výrobců dnes ve svých technických datech k vozu udává hodnotu CO2, ale oxid uhličitý bohužel není jedinou složkou výfukových plynů. Které další zplodiny vycházejí z výfuku?
Aby mohl být automobil homologován, musí plnit řadu norem. Mezi jinými i důležitou emisní normu. Tato norma určuje množství spalin, které automobil může vypouštět do ovzduší. V České republice upravuje tyto hodnoty zákon č. 56/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tyto předpisy vycházejí z norem Evropské hospodářské komise EHK a Evropského společenství (ES). Jako souhrnné označení norem emisních předpisů se používá označení EURO + číslo normy, například v současné době platné EURO 4. Díky těmto normám se v Evropě daří snižovat emise např. CO2. Od roku 1995 do roku 2003 klesly emise CO2 ze 186 na 164 g/km. Evropská hospodářská komise by ráda dosáhla všeobecného průměru 120 g/km do roku 2012. Vývoj a výroba takových motorů je však velmi nákladná. Jednou z metod je možnost daňových úlev.
Většina výrobců je toho názoru, že zavedení emisní normy Euro 5 bude vést k růstu cen nových automobilů. Na druhou stranu, by zavedení nové normy Euro 5 snížilo množství sazí u vznětových motorů proti Euro 4 pětinásobně. Zajímavostí je, že aktuálně platná norma Euro 4 povoluje o 90 méně sazí než patnáct let stará norma Euro 1.
Sledované emisní složky:
CO - bezbarvý plyn, bez chuti a bez zápachu, lehčí než vzduch, nedráždivý; oxid uhelnatý se váže na hemoglobin (krevní barvivo), tím zabraňuje přenosu vzduchu z plic do tkání
CO2 - bezbarvý plyn, bez chuti a zápachu; není jedovatý, ale zvyšuje účinky CO a podílí se na vzniku skleníkového efektu
HC - nespálené uhlovodíky, obsahují karcinogenní aromáty, jedovaté aldehydy a nejedovaté alkany a alkeny, plus další složky
NOx - oxidy dusíku mají podobné účinky jako CO, NO2, napadají plíce a sliznice
SO2 - páchnoucí, bezbarvý plyn, napadá sliznici a plíce
Pb - olovo je jedovatý těžký kov, dnes je palivo u čerpacích stanic běžně k dostání pouze bez olova, mazací vlastnosti olova jsou nahrazeny aditivy
PM (Saze) – PM (Particulate Matter) částice sazí, způsobují mechanické dráždění, fungují jako nosiče karcinogenů a mutagenů
Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?
zobrazit článek >Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?
zobrazit článek >Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.