aktuálně: 37 uzavírek, 6 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Dodržování bezpečné vzdálenosti

9. března 2012

U pravidel o vytvoření průjezdného pruhu a o zipování, kterým jsme se věnovali v předchozích dílech našeho seriálu, je přesně zřejmé, co má řidič udělat a jak se chovat. Naproti tomu u povinnosti dodržovat bezpečnou vzdálenost podobná přesná instrukce chybí, protože v různých situacích se bezpečná vzdálenost liší.

Ilustrační foto

Možná i to je důvod, proč v loňském roce porušení této povinnosti bylo čtvrtou a v roce 2010 dokonce třetí nejčastější příčinou dopravních nehod řidičů motorových vozidel (v obou letech kolem šesti tisíc případů, což je zhruba 9 % ze všech nehod). Počet těchto nehod vzrostl zejména po úpravě vzájemných vztahů řidič - chodec na přechodech pro chodce (po 1.1. 2001), kdy prudce brzdící řidič před přechodem ještě stačil zastavit, ale bohužel už to nestihl ten druhý, třetí...

Připomeňme si nejprve, co k tématu říká zákon o silničním provozu. Podle prvního odstavce § 19 - „řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“

Na otázku, jak se vyrovnat s touto povinností, odborníci nejčastěji uvádějí metodu nejméně dvou vteřin, která umožňuje odhadnout, jedeme-li za předchozím vozidlem příliš blízko. Stačí se zaměřit na nějaký pevný bod u silnice, například strom, dopravní značku nebo sloup veřejného osvětlení a odpočítat dvě vteřiny od chvíle, kdy kolem něj předchozí vozidlo projelo. Pokud k němu dojedeme dříve, jsme moc blízko!

Metoda zapadá do logiky, kterou dobře chápeme, totiž že ve městech při nižší rychlosti mohou vozidla nepochybně jezdit blíže než na dálnici při jízdě stotřicítkou, přesto je třeba stále myslet na to, že není všemocná. Nejenže třeba na dálnici těžko odhadneme, kdy přesně předchozí vozidlo vybraný pevný bod minulo, protože je to nějakých sedmdesát metrů před námi.

Současně musíme myslet i na to, že na suché vozovce prostor odpovídající dvěma vteřinám může na správnou reakci stačit, zatímco za nepříznivého počasí nikoli - brzdná dráha se v takových podmínkách prodlužuje a prudké vybočení stranou ve snaze vyhnout se překážce může zase např. způsobit smyk. Je potřeba si uvědomit, že čím víc to na silnici klouže, tím větší musí být rozestupy mezi vozidly. Větší bezpečnou vzdálenost od osobních aut by měli dodržovat řidiči nákladních vozidel a kamionů. Jejich vozidla mají delší technickou prodlevu brzd a navíc (z titulu větší hmotnosti) i delší brzdou dráhu.

Velký nešvar ohledně bezpečné vzdálenosti můžeme dnes denně vidět na silnicích - nejeden řidič se přiblíží k vozidlu před sebou na pár metrů, aby měl co nejvýhodnější pozici ve chvíli, kdy se uvolní prostor v protisměru a bude tak možné předjíždět. Přitom samozřejmě nemůže dokonale vidět před vozidlo, za kterým jede, a nemusí tak zaregistrovat, že toto vozidlo musí náhle brzdit, protože se před ním náhle objevila nějaká překážka.

Co následuje při nedodržení bezpečné vzdálenosti je víceméně jasné, stejně jako kdo je viníkem takové nehody - lidová tvořivost si proto dokonce vytvořila průpovídku „co neubrzdíš, to neukecáš“. Výjimky však na světě existují prakticky ze všeho. A tak si představme situaci, že řidič řádně dodržuje bezpečnou vzdálenost za předchozím vozidlem, a do mezery před ním náhle někdo vjede tak nešikovně, že dojde k nehodě.

V takové situaci mají prioritu ustanovení § 17 zákona o silničním provozu, podle nichž předjíždějící řidič nesmí ohrozit ani omezit předjížděného (nesmí ho tedy ani donutit k zabrzdění), a dále nesmí předjíždět, jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet.

Richard Vlček ; Besip

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >