Ministr dopravy Pavel Dobeš na dnešním setkání s novináři uvedl, že požaduje navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o minimálně devět miliard korun. Ohledně dotací krajům na financování regionálních železnic a rychlíkové dopravy nabídl kompromisní řešení.
Podle Ministra Dobeše státní příspěvek pro rozpočet fondu dopravní infrastruktury ve výši 37 miliard korun nedostačuje na pokrytí potřeb resortu a neumožní plně vyčerpat evropské prostředky z Operačního programu doprava.
Jestli bude v roce 2012 celkový rozpočet SFDI snížen podle dosavadních plánů proti roku 2010 téměř o polovinu , nebude Ministerstvo dopravy schopno plnit závazky, které má, včetně závazků plynoucích z Operačního programu doprava. Navržený rozpočet SFDI státu uspoří v následujícím roce 13,3 miliardy korun, ale v roce 2015 bude znamenat ztrátu 36 miliard korun, které bude nutné vrátit do rozpočtu EU. Další peníze budou díky tomuto škrtu chybět na výběru DPH. Pro rok 2012 toto snížení výběru odhadujeme na 3,4 mld. Kč.
Navíc hrozí, že index stavebních prací zvýší budoucí náklady na nerealizované stavby. „Pokud tyto stavby nebudeme stavět, znamená to, že každoročně se bude částka navyšovat o index stavebních prací, což znamená přibližně 3 procenta a dlouhodobě tak tedy budeme odsouvat problematiku, která se jednou vrátí nejen v tom, že samotné silnice, koridory a železnice nebudou, ale budou se stále prodražovat,“ tvrdí ministr.
Dále ministr dopravy zmínil kompromisní návrh na financování železniční dopravy, který spočívá v rozdělení financování na více subjektů. „Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů korun, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč. Dalších 150 milionů korun by ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tím by se objem krajské železniční dopravy nemusel pro příští rok snižovat a došlo by pouze ke snížení objednávky dálkové dopravy v objemu 50 mil. Kč,“ uvedl Pavel Dobeš. O této možnosti ministr jednal s představiteli krajů.
Prostředky pro resort dopravy navrhuje hledat v kapitolách státní dluh a všeobecná pokladní správa. „Vývoj rozpočtu doznal historicky nejvyšších razantních škrtů. Absolutní výše (včetně evropských peněz a úvěru Evropské investiční banky) se v roce 2010 blížila 96 miliardám korun. Rozpočet SFDI předpokládá prostředky pro rok 2012 ve výši 55 mld. Kč. V tuto chvíli je v kapitole státního dluhu alokováno 73 miliard korun pro rok 2011 zatímco ministerstvo financí říká, že dluhová služba se bude blížit 60,2 miliardám korun. Pro příští rok předpokládáme podobný rozdíl mezi rozpočtovanými výdaji a skutečností. Pokud se tedy ptáme, kde můžeme 10 miliard najít, tak například v této kapitole.“
Ministr dopravy navíc požaduje navýšení střednědobých výdajových rámců tak, aby konečné výdaje kapitoly Ministerstvo dopravy byly v roce 2013 ve výši 34, 3 miliard Kč proti původním 18 miliardám a v roce 2014 ve výši 34,5 miliard proti původním 17 miliardám korun.
Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?
zobrazit článek >Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?
zobrazit článek >Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.