Česká republika je státem s nejpřísnějšími pravidly v oblasti protihlukové ochrany kolem dopravních komunikací. Veškerou tíhu odpovědnosti nese podle platných zákonů vlastník komunikace. ŘSD odhaduje, že náklady na vyřešení staré hlukové zátěže kolem hlavních silnic a dálnic budou v řádech desítek miliard korun.
Legislativa je v oblasti ochrany prostředí proti hlukové zátěži v České republice velmi přísná. Odpovědnost za výstavbu protihlukových zařízení jde plně za majitelem komunikace, což je v případě dálnic, rychlostních silnic a silnic I. tříd stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic ČR, u silnic II. a III. tříd kraj. „Dnes neexistuje žádná míra spoluúčasti obyvatel a vše platí stoprocentně stát. Stejně tak pokud někdo postaví těsně u silnice dům, po nastěhování stačí podat stížnost na nadměrný hluk a investor je zde automaticky pokutován za neplnění zákona, což nemá nikde v Evropě obdoby“ vysvětluje úskalí legislativy generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík.
Doplňuje, že každý obyvatel má právo na ochranu svého zdraví z veřejných financí a tohoto práva také plně lidé využívají. „To, že takto velkorysé chování státu samozřejmě fakticky nelze financovat nikoho nezajímá a není žádná snaha tento neúnosný stav legislativně řešit. V případě nových staveb je tato problematika řešena naprosto standardně především výstavbou protihlukových stěn. Nicméně u staré hlukové zátěže jsme najednou povinni během pár let vyřešit všechny úseky z dob například Marie Terezie,“ říká Alfred Brunclík.
Pokud je současná silnice vedena historicky středy měst a obcí, nelze prakticky nijak výrazně snížit hlukovou a imisní zátěž obyvatel. Výstavba protihlukových stěn není v zástavbě mnohdy možná, protihluková okna nejsou také vždy stoprocentním řešením. Takové případy lze prakticky řešit pouze převedením tranzitních tras mimo obce. Tato snaha v průběhu doby probíhá, ovšem jednorázová výstavba obchvatů všech postižených lokalit není reálná, finanční náklady jsou obrovské, administrativní příprava trvá i více jak deset let do začátku stavby.
„V poslední době, kdy nám leckde končí časově omezené výjimky k provozování silnic, kdy se nám ze státního rozpočtu nedostává financí na průběžné řešení nastalé situace a kdy je zároveň věc takto legislativně řešena, nám nezbývá nic jiného, než se seriózně zabývat myšlenkou, že bychom tyto úseky museli zcela zavřít ,“ uzavírá Alfred Brunclík.
Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?
zobrazit článek >Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?
zobrazit článek >Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.