aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Vyjádření k článku "Na dálnici ani euro"

7. dubna 2010

Všechny tzv. velké dopravní projekty spolufinancované ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti EU v programovém období 2007 - 2013 musí být po schválení na národní úrovni následně schváleny také Evropskou komisí.

Tento proces znamená detailní vyjednávání těchto projektů se zástupci Evropské komise a několikakolové poskytování doplňujících informací k jednotlivým částem projektových žádostí, zejm. části týkající se životního prostředí. Již při vyjednávání Operačního programu Doprava v letech 2006 -2007 byl jako vhodný investiční záměr zařazen do indikativního seznamu velkých projektů tohoto programového dokumentu projekt dostavby dálnice D8, úsek 0805, mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který je od října 2008 schválen a financován v rámci předběžného financování OPD, obdobně jako v případě řady dalších dopravních projektů.

Projekt dálnice D8 úsek 0805 je poslední nedostavěnou částí IV. panevropského dopravního koridoru v ČR. Tato stavba prošla standardním procesem schvalování na národní úrovni a má vydán kladný posudek dopadů na životní prostředí (EIA). V tomto úseku překonává CHKO České středohoří, kvůli čemuž je předmětem opakovaných obstrukcí ze strany nevládních ekologických organizací, zejména Dětí Země. Soustavné a opakované žaloby na veškerá správní rozhodnutí způsobují značná zpoždění ve vydávání povolujících rozhodnutí, zejména stavebních povolení. Úsek D8 0805 je v současnosti silně rozestavěný s předpokládaným uvedením do provozu v roce 2012 v závislosti na úspěšném získání platných stavebních povolení pro poslední část vlastní trasy A a část úseku F - tunel Radejčín. Vydání a platnost těchto stavebních povolení jsou závislé na opětovném vydání výjimek z podmínek ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se Dětem Země podařilo soudními žalobami zrušit. Rovněž záleží na výsledcích všech ostatních probíhajících žalob, jejichž rozsudky nelze předjímat ani z časového, ani z věcného hlediska. Zpochybňování projektu D8 je však vzhledem k jeho dopravnímu významu, veřejné prospěšnosti, důkladné přípravě, mnohaletému projednávání, vysoce nadstandardním environmentálním zmírňujícím opatřením a velké rozestavěnosti naprosto neodůvodnitelné.

Je třeba upřesnit, že žádná povolující rozhodnutí, tj. územní rozhodnutí a stavební povolení nejsou soudně zrušena. Děti Země pouze dvakrát uspěly v žalobě proti rozhodnutí ministra ŽP ve věci výjimky z podmínek ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. V žádné žalobě proti Ministerstvu dopravy (stavební povolení) či Krajskému úřadu (územní rozhodnutí) Děti Země dosud neuspěly, pouze u jedné žaloby na stavební povolení byl soudem přiznán odkladný účinek žaloby.

Ministerstvo dopravy na projekt D8 0805 v rámci Operačního programu Doprava žádá o spolufinancování z prostředků EU ve výši 8,177 mld. Kč. Pracovníkům Komise ve spolupráci s ŘSD bylo při projednávání projektu odpovězeno na všechny otázky a poskytnuty všechny náležitosti a informace potřebné ke schválení projektu. Ze strany Generálního ředitelství pro regionální politiku EK tak již v podstatě nic nebránilo vydání rozhodnutí o potvrzení poskytnutí podpory EU pro tento projekt. Organizace Děti Země však zaslala EK stížnost ve věci souladu projektu s environmentální legislativou EU. EK se na základě této stížnosti rozhodla prověřit projekt D8 v rámci procedury EU Pilot, což proces schvalování projektu prodlužuje minimálně o 4 měsíce. Vzhledem k tomu, že projekt D8 úsek 0805 splňuje dle názoru ministerstva všechna ustanovení evropské legislativy a riziko zahájení infringementu kvůli D8 považuje za minimální, jsou ze strany ministerstva dopravy činěna veškerá opatření s cílem získat v rámci procedury EU Pilot souhlasné stanovisko se spolufinancováním projektu z Fondu soudržnosti.

-ric- ; -mvdr-

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >