aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Dálniční spojení s Ostravou navázáno!

26. listopadu 2009

Historickým okamžikem se stává dnešní den v oblasti dopravní infrastruktury. Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž otevírá dva dálniční úseky z Bělotína přes Hladké Životice do Bílovce. Oficiálně je tak třetí největší město Česka Ostrava napojeno na dálniční síť. Přitom ještě před dvěma roky nebyl z projektu D47 v provozu ani jediný kilometr. Rovněž se prakticky propojuje západní a východní část naší republiky, protože z Rozvadova u německých hranic bude možné ve čtyřpruhovém uspořádání dojet až do Bohumína u polských hranic.

Uvedené stavby mají velký význam nejen pro řidiče cestující z Prahy, Brna či Olomouce do Ostravy a okolí, ale jejich zprovozněním dochází k výrazným dopravním změnám v celém Moravskoslezském kraji. „Uleví se silnici I/48 na Frýdek-Místek, po které dosud musel jezdit tranzit do Ostravy. Nyní se tato doprava z části přesune na dálnici D1, která Ostravu a Bohumín napojuje přímo,“ popisuje tento historický moment generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Z mezinárodního hlediska je dálnice do Ostravy významná jak pro již uvedený tranzit v ose západ-východ, tak i pro směr sever-jih, tedy propojení Polska a Rakouska, protože na hranici Česko/Polsko bude dálnice D1 propojena s polskou dálnici A1, směr Katovice.

Dva nové úseky nesou názvy „4705 Bělotín - Hladké Životice“ a „4706 Hladké Životice - Bílovec“ a jsou součástí souboru staveb projektu D47, jehož celková délka je 80 km. Stavba 4706 (12 km) je nyní zprovozňována kompletní, stavba 4705 (18 km) pouze jako jedna polovina dálnice, ovšem ve čtyřpruhovém uspořádání a za snížené rychlosti 80 km/h. Tato stavba bude v plném profilu otevřena v srpnu 2010 včetně všech výjezdů v provozu. Díky těmto dvěma stavbám se jízda z Bělotína do Ostravy-Mariánských hor zkrátí ze současných 67 minut (přes Frýdek-Místek s využitím R56) na 41 minut, od srpna 2010 až bude dálnice v definitivní podobě, dokonce na 36 minut. Obecně je dopravní přínos v regionu díky novým silničním stavbám velmi významný, například v roce 1997 ještě mezi Olomoucí a Ostravou neexistoval ani jediný kilometr komunikace, kde by bylo možné jet až 130 km/h. Dnes je celá trasa takto průjezdná jak díky nové D1, tak díky úseku rychlostní silnice R35 Olomouc - Lipník n.B., který do dobudování posledních úseků celé dálnice D1 kolem Přerova zatím na D1 přímo navazuje.

V rámci stavby 4705 Bělotín - Hladké Životice bylo vybudováno celkem 22 mostů v délce přes 3 km, 9 protihlukových stěn v celkové délce přes 8 km, 1 výjezd, Středisko správy a údržby v Mankovicích, ekodukt a řada velkých mostů: estakáda přes Luhu délky 655 metrů, estakáda délky 844 metrů, jež přechází údolí řeky Odry a železniční trať Suchdol nad Odrou a estakáda přes Husí potok délky 839 metrů v Hladkých Životicích.

V rámci stavby 4706 Hladké Živoříce - Bílovec bylo vybudováno celkem 18 mostů v délce téměř 2 km, 8 protihlukových stěn v celkové délce přes 4 km, dva výjezdy, estakáda přes silnici a potoky Bílovka, Jamník a Sezina či most přes údolí Děrenského potoka.

V rámci otevření posledního úseku dálnice D1, který napojí Ostravu na dálniční síť se 25. listopadu 2009 uvádí do provozu i další dvě komunikace – přeložka silnice I/57 v Hladkých Životicích a Severní spoj v Ostravě. Díky těmto a dalším souvisejícím silničním stavbám a přivaděčům se mimo přínos samotné dálnice pro Moravskoslezský kraj také revitalizuje území a celkově se zlepšuje dopravní situace v regionu.

Informace o obou stavbách:

Název stavby: Dálnice D47, 4705 Bělotín - Hladké Životice

Místo stavby: Moravskoslezský a Olomoucký kraj

Zahájení stavby: 05/2006

Cena stavby: 3 640 150 936 Kč

Délka: 18 076 metrů

Název stavby: Dálnice D47, 4706 Hladké Životice - Bílovec

Místo stavby: Moravskoslezský kraj

Zahájení stavby: 03/2006

Cena stavby: 2 798 490 469 Kč

Délka: 11 681 metrů

-ric- ; ŘSD

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >