aktuálně: 37 uzavírek, 41 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Také na in-line bruslích se musíte chovat jako chodci

22. května 2009

I když se to může zdát paradoxní, jezdci na kolečkových in-line bruslích jsou podle ustanovení § 2 , písmeno j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ve znění pozdějších předpisů chodci.

To znamená, že musí dodržovat všechny povinnosti dané tímto zákonem jak obecně všem účastníkům provozu na pozemních komunikacích (§ 4), tak i specifické povinnosti dané chodcům, a to v § 53 zákona 361/2000 Sb.

Tyto povinnosti mimo jiné zahrnují:

- Povinnost používat stezku pro chodce, pokud je vyznačena (čili nikoli stezku pro cyklisty; pruh určený pro cyklisty smějí používat pouze při obcházení, vcházení nebo vycházení ze stezky pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit cyklisty jedoucí v pruhu vyznačeném pro cyklisty) - § 53, odstavec 5

- Nesmí ohrozit ostatní chodce (§ 53, odstavec 8)

- Chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní (§ 4, písmeno a))

- Povinnost řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích (§ 4, písmeno b a c))

Základní zásady jak předcházet úrazům na in-line kolečkových bruslích:

- Jezděte pouze tam, kde nemůžete ohrozit ostatní

- Při jízdě mezi chodci dbejte zvýšené opatrnosti a předvídejte

- Vždy používejte ochrannou přilbu a ochranu loktů a kolen

- Vyplatí se nosit i sportovní rukavice a ochranné pomůcky na zápěstí

- Nepřeceňujte své schopnosti, neriskujte

- Nikdy nejezděte tak, aby jste se drželi za motorové vozidlo nebo za jízdní kolo

- Přizpůsobte styl a rychlost jízdy povrchu po kterém jedete

In-line kolečkové brusle jsou sportovní náčiní a pohyb bruslařů po chodníku mezi ostatními chodci, je z ohledem na rychlost bruslaře, zdrojem potenciálních konfliktů, a to zejména s chodci se sníženou pohyblivostí a seniory.

Vzhledem k tomu, že jezdec kolečkových bruslích je, jak již bylo uvedeno, chodec, není možné vysledovat ve statistice dopravních nehod počet střetů bruslař - chodec. Lze jen kvalifikovaně odhadovat, že se nebude jednat o malá čísla a bruslaři by si tuto skutečnost měli uvědomit a zvážit, zda není vhodnější si pro jízdu vybrat taková místa, kde svým jednáním nikoho neohrozí.

-ric- ; Besip

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >