Ministr dopravy Petr Bendl navštívil v pátek 20. února 2009 Kolín a Ústí nad Orlicí. V rámci společné akce Českých drah (ČD), Správy dopravních železničních cest (SŽDC) a ministerstva dopravy si prohlédl rekonstruovaný kolínský železniční uzel i historickou nádražní budovu v Ústí nad Orlicí. Během cesty vlakem se ministr seznámil s plány ČD na modernizaci vozového parku i s nejdůležitějšími investičními záměry SŽDC pro rok 2009.
Na tiskové konferenci ve vlaku mezi Prahou a Kolínem uvedli zástupci drah, že na koleje ještě letos vyjedou nové soupravy v celkové hodnotě zhruba 4,5 miliardy korun. Nových vozů se dočká zejména příměstská a regionální doprava. Dráhy vlaky zaplatí hlavně z peněz za loňský prodej majetku Správě železniční dopravní cesty. „Na kolejích se letos objeví například 12 nových pantografů City Elefant, 46 regionálních motoráčků nebo 13 modernizovaných vagonů pro motorové vlaky,“ řekl mluvčí ČD Ondřej Kubala.
V Kolíně si šéf rezortu dopravy se svými náměstky prohlédli nově rekonstruovaný železniční uzel. Už od dubna jím budou moci vlaky projíždět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Skončí totiž celková rekonstrukce místního železničního uzlu, která začala v roce 2006 a stála 1,8 miliardy korun.
Kolín patří k nejvýznamnějším křižovatkám na prvním železničním koridoru, který vede z Děčína přes Prahu do Brna a dále na jih. „Uzel měl nevyhovující parametry a na koridoru působil jako špunt,“ řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek.
Novotou tak září například i moderní pracoviště výpravčích, které připomíná řízení letového provozu v Jenči u Prahy. V centru pozornosti je několikametrový digitální displej s kolejištěm, kde se zobrazují všechny potřebné informace. Jde například o obsazení kolejí, pohyby vlaků nebo postavení vlakové cesty. Obsluhu systému si vyzkoušel i ministr Bendl.
Na závěr cesty zavítal šéf resortu dopravy do Ústí nad Orlicí. Místní historická nádražní budova totiž nakonec možná neustoupí modernizaci železničního koridoru. Petr Bendl při prohlídce objektu řekl, že existuje varianta, která umožňuje jeho zachování. „Myslím, že není nutné budovu demolovat,“ uvedl Bendl. Podle ministra je nutné najít smysluplné využití stavby a zároveň zabezpečit technicky modernizaci koridoru.
Za zachování stavby se v internetové petici postavilo i téměř 15.000 lidí. SŽDC plánuje stavbu už v letošním roce. Ředitel SŽDC Jan Komárek slíbil, že se společnost pokusí dopracovat projekt tak, aby nádraží z roku 1874 v Ústí zůstalo.
Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží bude stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o padesátiprocentní evropskou dotaci. Historický objekt by mohl v budoucnu sloužit napříkad jako muzeum.
Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?
zobrazit článek >Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?
zobrazit článek >Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.