aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Na D1 bude do konce roku již 28 infotabulí

22. září 2008

Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo instalaci dalších informačních proměnných tabulí na naší nejzatíženější dálnici D1. Do konce roku jich přibude 22 nových kusů, takže celkových 28 tabulí bude znamenat výrazné pokrytí, které zvýší přísun informací pro řidiče tam, kde je nejvíce potřebují

Pracovníci dodavatelských firem dnes zahájili montáž vlastního zobrazovacího zařízení na 96 km ve směru na Brno, po té bude bezprostředně následovat i montáž tabule na opačné straně dálnice na stejném kilometru ve směru na Prahu. V těchto místech již byly v minulých dnech vybudovány masivní betonové základy a vztyčeny kovové konstrukce poloportálů. Nic tedy nebrání takto připravenou stavbu osadit i vlastní proměnnou tabulí.

Informační panel ze skládá z textové tabule a z proměnné dopravní značky. Informační tabule bude řidičům přinášet textovou informaci v českém jazyce na 3 řádcích textu a proměnné dopravní značky budou zobrazovat výstražné dopravní značky typu: pozor nebezpečí smyku, pozor kolona, pozor námraza, mlha, práce na dálnici, nehoda apod. Vlastní textová tabule má rozměry 4,5 x 2 metry. Je to hliníková samonosná konstrukce osazená elektronikou, světelnými zdroji a také vyhříváním pro provoz v kritických zimních podmínkách. Texty ze zobrazují rozsvícením některých z 18 816 bílých LED diod volně programovatelného displeje, a to v souladu s legislativou a příslušnými předpisy ve třech řádcích každý o 15 znacích. Výška jednoho znaku je 320 mm. Texty se v kritických situacích budou zobrazovat i v anglickém jazyce a pro zdůraznění se budou na dvou po sobě jdoucích tabulích v některých případech i opakovat.

Podjezdná výška je asi 5,6 m. Základová konstrukce je tvořena cca 30 m3 armovaného betonu. Z důvodu bezpečnosti je nosná konstrukce tabule opatřena svodidlem. Tabule je napojena na silový rozvoj el. instalace a má příkon cca 4kVA. Pro datovou komunikaci využívá infrastrukturu vybudovanou v rámci elektronického mýta.

Instalace jedné proměnné tabule za pomocí jeřábu se odhaduje na 2-3 hodiny a vyžaduje si omezení provozu v odstavném a pomalém jízdním pruhu. Po dokončení montáže bude v dalších dnech a týdnech probíhat napojení na rozvoj el. energie a datovou komunikaci pro jejich ovládání z Národního dopravního informačního a řídicího centra a následně bude zahájen zkušební provoz. V současnosti jsou vybudovány prakticky všechny základy a na některých místech jsou již vztyčeny nosné konstrukce. „Do konce roku se tak postupně rozsvítí na D1 celkem 22 nových tabulí a celkový počet na této dopravní tepně tak dosáhne 28 ks v obou směrech. V průměru to znamená jednu tabuli na 20-30 km dálnice,“ říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Náklady na pořízení a provoz systému liniového řízení dálnice D1 budou 2,4 mld. Kč. Cena zahrnuje pořízení, instalaci a integraci zařízení pro provozní informace, další část monitorovacího kamerového systému, systém neintrusivních detektorů, záložní systém detekce dopravního proudu a samotný systém liniového řízení na vybraných úsecích D1. Součástí dodávky je i propojení všech aplikací s mýtným systémem a s Jednotným systémem dopravních informací a rovněž služby spojené s provozem systému na 9 let.

Zařízení pro provozní informace tvoří jeden z řady telematických subsystémů, kterými bude do konce roku 2009 dálnice D1 vybavena. Na dálnici již jsou nebo budou instalovány silniční meteorologický systém, systémy proměnných značek, liniové řízení dopravy, systémy pro sledování charakteristik dopravního proudu a automatickou detekci kolon na dálnici i na objízdných trasách, dohledový kamerový systém a další telematické systémy.

Hlavní řídící pracoviště Národního dopravního informačního a řídícího centra v Ostravě slavnostně otevřeli v minulém týdnu premiér Vlády ČR Mirek Topolánek, ministr dopravy Aleš Řebíček a hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.

-ric- ; -řsd-

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >