aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Tatru pojí s automobilkou DAF i někdejší soupeření na Dakaru

2. srpna 2011
Tatra Kopřivnice

Tatra, a.s.

Sídlo: Kopřivnice (Moravskoslezský kraj, okres Nový Jičín)

Historie:

- Tatra byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako továrna na kočáry. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním výrobcům těžkých nákladních automobilů. Roční produkce se pohybovala kolem 15.000 vozů.

- Na počátku 90. let se ale podnik dostal do finančních problémů způsobených vysokými dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka, postavit podnik na nohy se nepodařilo ani Škodě Plzeň. Koncem 90. let se automobilka znovu ocitla v rukou státu, v listopadu 2001 rozhodla vláda o prodeji Tatry společnosti SDC International. V roce 2003 získala majoritní podíl v Tatře americká společnost Terex International, v roce 2006 ovládla Tatru společnost Blue River.

- Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934.

Výrobní program: Nosným výrobním programem firmy jsou těžká terénní a silniční nákladní vozidla. Nákladní automobily vyrábí v sedmi modelových řadách. Do roku 1998 společnost vyráběla i osobní automobily.

Hospodaření: V letech 2008 a 2009 vykázala Tatra celkovou ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč, loni se ale firma dostala z mnohasetmilionových ztrát. Podle předběžných hospodářských výsledků firma za rok 2010 vykázala pouze nízkou čistou ztrátu. Automobilka v roce 2010 vyrobila o desetinu více vozů než v roce 2009, celkem 1082 oproti 995.

Současné složení akcionářů: Black River, s.r.o. (51 procent), TATRA Holdings, s.r.o. (dříve Blue River) (40,62 procenta), drobní akcionáři (8,38 procenta); podle nynější dohody získá 19 procent akcií DAF.

Ostatní: Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar. Zejména v 80. letech byly jejich vážnými soupeři kamiony DAF.

DAF

DAF

Sídlo: Eindhoven (Nizozemsko)

Historie:

- Předchůdce dnešní společnosti založil v dubnu 1928 Hub van Doorne, původně to byla jen dílna na opravu člunů. Postupně začala firma vyrábět drobné strojírenské produkty, ještě před druhou světovou válkou přibyly přívěsy a návěsy. DAF bylo původně zkratkou holandského názvu Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek (Van Doornova továrna na přívěsy), od konce 40. let „A“ v názvu značí automobily.

- První prototypy nákladních vozů vlastní konstrukce vznikly ještě za války, jejich výrobu firma zahájila v roce 1949. Koncem 50. let se DAF angažoval také ve výrobě osobních automobilů. Po necelých dvou dekádách ale tuto divizi, která se soustředila na produkci malých vozů, prodal švédskému Volvu. V roce 1987 pohltila nizozemská firma tradičního britského výrobce užitkových vozů Leyland (některé jeho modely se objevily v nabídce pod značkou DAF).

- Po ekonomických problémech na počátku 90. let a krachu firmy získala DAF v roce 1996 americká skupina PACCAR, pod kterou spadají i slavní američtí výrobci nákladních vozů Kenworth a Peterbilt.

Výrobní program: Nosným výrobním programem firmy jsou silniční nákladní vozidla, která nabízí zákazníkům ve třech modelových řadách CF, XF a LF.

Hospodaření: Při obratu zhruba 2,75 miliardy euro (66,5 miliardy korun) přesáhl čistý zisk nizozemského výrobce 110 milionů eur (2,7 miliardy korun). Loni vyrobila továrna téměř 32.000 vozů všech modelových řad, v Evropě jí patří třetí místo mezi výrobci těžkých nákladních vozů. O příčku lépe si DAF loni vedl na českém trhu, když prodal 963 vozů (více, 1120 aut, prodal v ČR jen Mercedes-Benz).

Ostatní: V 80. letech se kamiony DAF v režii Jana de Rooye účastnily Rallye Paříž-Dakar, v letech 1982, 1985 a 1987 si odnesly vítězství. V roce 1988 - během ročníku, kdy speciálně upravené kamiony zdatně konkurovaly i osobním vozům - se po tragické nehodě na řadu let DAF a de Rooy stáhli, vrátili se na několik ročníků až v roce 2002, na vítězství ale v konkurenci zejména ruských Kamazů již nedosáhli.

pvl fjf hj

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >