Pasivní antiradar je zařízení schopné pouze detekovat, že bude v blízké době změřena rychlost vozidla, v kterém je používán. Tento vlnový přijímač v žádném případě neovlivňuje ani neznemožňuje funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Legální definice pojmu antiradar se nalézá v § 3 odst. 4 zákona o silničním provozu (361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Za antiradar ve smyslu zákona lze označit jedině „technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Primární funkcí radarů je zajisté dbát na dodržování pravidel, tedy v tomto případě kontrolovat nejvyšší povolenou rychlost v daném úseku. Tuto funkci pasivní antiradar již ze své podstaty ovlivnit nemůže, jedná se pouze o přijímač nebo detektor, nikoli vysílač. Rychlost auta s pasivním antiradarem lze změřit stejně kvalitně jako rychlost auta bez tohoto zařízení.
Jediné, co pasivní antiradar svému uživateli poskytuje, jsou informace o možné a pravděpodobné kontrole rychlosti jeho vozidla. Zastánci antiradarů je proto často srovnávají s dopravním zpravodajstvím, které oznamuje aktuální umístění policejních hlídek v rádiu. Odhlédneme – li od některých zjevných rozdílů (především spolehlivosti, kvality a permanentnosti informací získávaných pomocí pasivního antiradaru), lze tento argument považovat za přesvědčivý.
Je třeba uvést, že v současné době neexistuje žádná relevantní judikatura, která by se k dané problematice vztahovala. Předjímat soudní rozhodnutí lze jen omezeně, přesto považuji za přesvědčivější argumenty svědčící pro to, že pasivní antiradary zakázány nejsou. Výše popsaná argumentace postavená na prevenční funkci radarů je přeci jenom dosti sporná a o výkladu Ministerstva dopravy lze mít závažné pochybnosti.
Sám antiradar ve voze mám a nemohu říci, že by mi pomáhal nějakým způsobem porušovat dopravní předpisy. Jak je již výše uvedeno, spíše ho beru jako takovou prevenci, stejně jako hlášení v rádiích. Zatím jsem neměl ani problém při běžné silniční kontrole.
Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?
zobrazit článek >Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?
zobrazit článek >Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.