aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Dvojnásobné stupně vítězů na Sardinii drží Ford na špici šampionátu

20. května 2008

Druhé a třetí místo vybojoval v Italské rally na Sardinii tým BP Ford Abu Dhabi a udržel si vedoucí pozici v obou šampionátech WRC 2008. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen dojeli s Focusem RS WRC do cíle jako druzí, Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila skončili se stejným vozem třetí. V hodnocení značek si Ford drží na čele tabulky sedmibodový náskok, Hirvonen vede o tři body průběžnou tabulku šampionátu jezdců.

Šestý podnik patnáctidílného kalendáře byl prvním šotolinovým, který se jel v letošním roce v Evropě. Základnou soutěže bylo město Olbia na severovýchodě středomořského ostrova a posádky zdolaly sedmnáct rychlostních zkoušek o celkové délce 344,73 kilometrů. Úzké a kamenité tratě vedly na jih od Olbie a přestože se na ně před soutěží snesl prudký liják, jelo se na suchu. Zamračená obloha se však postarala o mnohem nižší a příjemnější teploty, než se očekávalo.

Hirvonen a Latvala odstartovali do závěrečného dne ze shodné druhé pozice. Oba měli za sebou zklamání z prvního dne, kdy se Hirvonen nemohl dostat na zaprášené trati do patřičného tempa a Latvala ztratil více než minutu a půl po defektu. Společně v sobotu zabrali a do cíle všech rychlostních zkoušek dojeli na prvním a druhém místě. Zároveň se přibližovali vedoucímu Sebastienu Loebovi, na kterého jim v cíli druhé etapy chybělo 29,4 sekundy.

Také během prvních třech měřených úseků závěrečného dne se Hirvonen s Latvalou pustili do pronásledování svého francouzského rivala. Když ale zjistili, že jeho náskok je příliš velký, než aby se dal během necelých 80 zbývajících kilometrů zlikvidovat, zvolnili a dali přednost jistějšímu umístění na stupních vítězů. Hirvonen dnes vyhrál dvě rychlostní zkoušky a do cíle dojel 10,6 sekundy za Loebem a 4,7 sekundy před svým krajanem a týmovým kolegou Latvalou.

„První dnešní erzeta byla skvělá, ale asi kilometr po startu do druhé jsem trochu vyjel mimo trať,“ říká Hirvonen. „Najel jsem na kámen a nevěděl jsem, jestli se na autě něco nepoškodilo. Bylo mi jasné, že musím trochu zvolnit. Myslel jsem, že mám defekt, ale pneumatiky Pirelli ukázaly, jak jsou odolné. V jednu chvíli jsem se ale bál, že nedojedu do cíle. Odpoledne jsem znovu zahájil stíhací jízdu za Loebem. Došlo mi, že jeho náskok je příliš velký a proto jsem přestal riskovat a kontroloval jsem si rychlost. Nemohl jsem si ale dovolit zpomalit příliš, protože mezičasy Jari-Mattiho byly hodně dobré.“

„Býval bych potřeboval být rychlejší v pátek, ale i tak to byla dobrá soutěž. Jsem stále ve vedení šampionátu a to znamená, že budu příště opět startovat v pátek jako první. Musím tedy najít nějaké řešení, abych byl i na kluzkém povrchu rychlejší. Když nemohu vyhrát, musím být alespoň druhý - a to se mi tady podařilo,“ dodává.

Latvala vyhrál 10 ze 17 rychlostních zkoušek a po páteční chybě, kdy se po najetí na zvýšenou krajnici a následném defektu propadl až na 14. místo, je s umístěním na stupních vítězů více než spokojený. „Byla to škoda, protože pak se mi hodně dařilo. Po pátku bych byl šťastný za umístění v top5, takže třetí místo je fantastické a hodně mi zvedlo sebedůvěru. Nebýt té chyby, kdo ví, kde jsem mohl být,“ spekuluje.

„Ráno jsme si to pěkně rozdávali s Mikkou, ale mohl jsem jet lépe. Předchozí dva dny jsem měl dobrou pozici na startu a ta mi dneska chyběla. Nevěřil jsem si tolik, protože trať hodně klouzala. Bylo mi jasné, že Mikku nedoženu a trochu jsem zvolnil. Sledoval jsem jeho mezičasy, ale nechtěl jsem udělat hloupou chybu ve snaze se dostat před něj. Mikko vyhrál náš ranní souboj a druhé místo patří jemu,“ dodává Latvala.

Také ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson byl s víkendem spokojený. „Usoudili jsme, že není reálné dohnat Loeba a naši jezdci se spokojili se svými pozicemi. Včerejšek byl hodně vydařený a nejsem si jistý, jestli už někdo stáhl Loebův náskok o více než minutu, když bojoval o vítězství. Je to dobrý signál pro budoucnost. Postavení na startu tu hrálo větší roli, než jsme si mysleli. Trochu nás to překvapilo, ale naše auta jela spolehlivě po celý víkend,“ říká.

Ředitel motorsportu evropského Fordu Mark Deans: „I přesto, že se oba naši jezdci snažili o vítězství, nepustili ze zřetele důležitost bodů pro Ford do hodnocení značek. Díky tomu jsme si udrželi sedmibodový náskok ve vedení. Je to dobrá výchozí pozice před dalšími drsnými soutěžemi, které máme před sebou – Řecko a Turecko.“

Šampionát WRC zůstává i nadále v oblasti Středozemního moře. Ještě tento měsíc se pojede řecká Acropolis rally, sedmý podnik letošní sezony. Jejím centrem budou ve dnech 29. května až 1. června Atény.

Ford

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >