aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Martin Rada do třetice na rakouské Janner rallye

14. ledna 2011

Již potřetí se hustopečský závodník Martin Rada představil v Rakousku a to na víkendové Janner rallye. V roce 2007 posádka vyhrála třídu N3 a o rok později pak nedokončila pro technickou poruchu. Letos navázala na úspěšnější start a opět vyhrála stejnou třídu, byť přejmenovanou na 8.

„Ještě na seznamovacích jízdách se zdálo, že to bude krásná čistě zimní soutěž na sněhu, ale ve čtvrtek večer přišla obleva a závod se změnil na kombinaci všeho, co lze na soutěži potkat. Jinak se mě Janner hrozně líbí, je to velmi náročný a dlouhý závod a strašně rád se s Alfou kloužu. Sníh mě hrozně baví a rád na něm jezdím,“ říká Ing. Martíin Rada.

„Letošní ročník se změnou počasí stal velmi náročný a myslím, že jsem nejel takový závod, kde se vystřídalo tolik povrchů, od mokrého asfaltu, přes led, sníh, námrazu až po vytahané bahno.V poslední RZ to ještě doplnila mlha. Takže velmi těžký závod, který vyžadoval velkou koncentraci a každá chyba mohla znamenat konec,“ dodává Rada, který má na svém kontě i 21. místo absolutně a stříbro ve třídě na věhlasné Rallye Monte Carlo v roce 2009.

Obě tyto soutěže jsou v zásadě svým charakterem podobné - počínaje právě střídáním povrchů a tím, že se konají v zimním období. Jak dále dodává a srovnává i Martin Rada: „Bylo to velice podobné, ve střídání povrchů a pneu loterie, velmi náročné a dlouhé dny, kombinace den a noc. Myslím, že pro posádky, které odjíždějí příští týden na Monte, dobrá průprava. Původně jsem také měl zájem se do třetice vrátit do Monte Carla, ale nakonec nejedeme - nevybrali nás totiž z 340 došlých přihlášek a nezařadili nás do startovní listiny.“

Červená Alfa je po celkové repasi, má novou převodovku a také je nový design celého vozu. Jinak je auto velmi podobné tomu loňskému. „Začali jsme opatrně, protože jsem v tom dlouho neseděl, ale postupně jsme zrychlovali. Nejlépe nám vyšly odpolední a večerní RZ v pátek, kdy se nám v 2WD dařilo postupovat nahoru a krásně jsme si zazávodili s Michalem Srbem a s Milanem Liškou, ale i s ostatními posádkami z Rakouska a z Itálie. V sobotu jsme trochu zvolnili a šetřili po pátečních problémech auto. Velmi náročná zkouška byla poslední RZ 16, což bylo 25 km v noci a mlze na střídajících se površích a na namrzajícím asfaltu,“ pokračuje jezdec.

Posádce se nevyhnuly ani technické problémy a penalizace. V RZ 8 naštěstí jen asi 1 km před cílem došlo k vypálení 1. svíčky na 4-tém válci a motor začal zvláštně prskat a došlo k vyhoření zapalovací cívky a části víka ventilů. Naštěstí to bylo před servisem a mechanici mohli problém opravit v následujícím servisu. Bohužel oprava trvala trochu déle a tak za o 3 minuty opožděný odjezd následovala 30 sekundová penalizace. Oprava se ale zdařila a auto pak již opět fungovalo normálně.

Celkově posádka Rada Šillerová dojela v absolutním pořadí na 19 místě v rámci ERC, na 5.místě v 2WD a na 1. místě ve třídě 8 (dříve N3). „Dobrá byla také spolupráce s Klárkou Šillerovou, která svým bezchybným výkonem také významně přispěla k tomuto výsledku a věřím, že to byl pro ni krásný dárek k jejím sobotním narozeninám. Poděkování patří také mechanikům a celému teamu, za přípravu vozu a spolehlivý servis po celou dobu soutěže,“ zakončuje hodnocení svého úvodního startu v letošní sezóně Martin Rada.

Připomeňme, že jihomoravského jezdce vloni provázelo mnoho problémů, takže nakonec skončil v MMČR na 3. místě v N3. Také letos bude preferovat především MMČR, navíc tým zvažuje i starty v ERC

Pro letošní rok se o auto starají:

Luboš Horáček - hlavní mechanik

Broňa Dofek - mechanik

Pepa Bláha - mechanik

Pavel Jelínek

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >