aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

AJR pracovala i v létě

16. září 2010

Ani přes letní prázdniny Asociace jezdců rallye nezahálela a kromě standardní služby pořadatelům - tj. kontroly tratí, bez kterých by nemohla být schválena ZU soutěže, připravila několik bodů, které posléze předložila 8. září na komisi Svazu rally v Praze.

Přípravy AJR v Radotíně

Před Barum Rally 19.8. se stejně jako každý měsíc sešel kompletní výkonný výbor AJR, ve složení Černohorský, Pech, Řihák, Singer, Štajf. Na programu bylo řešení hodnocení dosavadních podniků, podle podkladů zaslaných jezdci-členy AJR. Jsme rádi, že někteří jezdci nám své podklady zasílají, ale stále je jich méně, než by mohlo být. Tímto tedy apelujeme na všechny členy, aby nám svá hodnocení zasílali - čím víc poznatků, tím kvalitnější hodnocení. AJR se dále zabývala přípravou účasti na komisi Svazu rallye, řešila podněty od členů (shakedown na každém podniku, kvůli možnosti legálně vyzkoušet závodní vůz - viz letošní případy nehod při testech před soutěží, systém výběru podniků pro MMČR, kde bychom ideálně chtěli, aby vždy nejhůře hodnocený podnik sestoupil a nahradil ho jiný - nejlepší rallysprint či v případě nezájmu nějaký podnik z blízkého zahraničí - Polsko, Německo, Rakousko?).

AJR samozřejmě nezapomněla ani na kauzu „Hans“, kterou mají na starosti Petr Černohorský a Petr Řihák. V současné době se pracuje na odborných posudcích pod vedením MUDr. Petra Obruby, které budou posléze předloženy komisi Svazu rally. AJR by ráda dále požádala jezdce o kontrolu provedení úhrady letošních členských příspěvků AJR. Bohužel stále ještě někteří své příspěvky neuhradili.

V současné chvíli probíhá rovněž konzultace trati pro podniky Sprintrally Vsetín a Pražský rallysprint. Zejména pražský závod bude mít po loňských výtkách jezdců k superspeciálce v Chuchli trochu jinou podobu - bude nový měřený úsek s charakterem klasické erzety a okruh v Chuchli i na Strahově dozná změn. AJR byla dále oslovena pořadateli Rallye Jeseníky, kteří požádali o předjezdecké vozidlo se členy AJR jako posádkou.

Komise Svazu rally proběhla v Praze

Následně 8. září proběhla v Praze komise Svazu rally za účasti Vojtěcha Štajfa a Tomáše Singera za AJR. Byly předneseny návrhy z Radotína v podobě požadavku na shakedown, oficiální testovací rychlostní zkoušku před každým závodem MMČR, což by zabránilo nutnosti „černého“ testování, jelikož vyzkoušet auto před startem potřebuje nějakým způsobem většina jezdců. Stanovisko některých pořadatelů je bohužel negativní. Někteří, na jejichž podnicích již shakedown není součástí zvláštních ustanovení několik let, se staví k tomuto kroku záporně s argumentem zvýšených investic. Najdou se však i pořadatelé, kteří shakedown podporují, např. Barum rally nebo Rally Bohemia.To ale nic neřeší, jelikož právě zde je shakedown v programu soutěže. Definitivní rozhodnutí tak prozatím nepadlo. AJR však má zato, že otázka bezpečnosti (vyzkoušení funkčnosti závodních automobilů oficielně a ne načerno v provozu) by měla být povýšena nad snahu ušetřit. AJR má zato, že i jezdci by byli ochotni přistoupit na malý poplatek za absolvování shakedownu, na některých zahraničních závodech tato praxe rovněž existuje.

Druhým bodem byl návrh požadavku, kdy by nejhůře hodnocený podnik spadl do rallysprintového šampionátu a nejlépe hodnocený rallysprint jej nahradil. Jen v případě hrozby sestupu totiž pořadatelé budou brát hodnocení svých podniků vážně. V případě nezájmu pořadatele nejlépe hodnocené sprintrally AJR navrhuje, aby FAS jednal se zahraničním pořadatelem, kdy by se jeden ze sedmi podniků MMČR uskutečnil v blízkém zahraničí (např. zájem mají ASN z Polska, Německa, Rakouska). Cizí podnik by jistě nabídl určitá zvýhodnění pro startující posádky v podobě zvýhodněného startovného, apod. V takovém případě by AJR chtěla, aby se započítávalo ze sedmi podniků pět místo šesti a jezdci tak mohli případně venku nestartovat. Tento požadavek některé přítomné členy rallykomise zaskočil. Ani tento bod nebyl na místě vyřešen.

Po zkušenostech s retardéry v rámci Barum Rally apeluje AJR na všechny pořadatele, aby pečlivě vážili jejich umístění a hlavně použitý materiál a taky dodrželi všechny rozměry standardního retardéru.

Na komisi Svazu rally AJR dále zaskočilo oznámení, že se z finančních důvodů možná neuskuteční tradiční vyhlášení mistrů. AJR nabídla, že se této akce zhostí sama. I na základě toho zřejmě Federace automobilového sportu AJR již kontaktovala a byli jsme ubezpečeni, že vyhlášení mistrů proběhne standardně pod organizací FASu.

Zástupci AJR se dále vyjadřovali k dalším bodům jednání komise Svazu rally, jako byla například chystaná změna bodování či v systému udílení „velkých“ licencí a snaha sjednotit a zjednodušit požadavky na licence v rámci startů v PČR, MČR a MMČR v rally.

Na závěr dodejme, že jelikož v průběhu září a října připravují členové komise Svazu rally úpravy národních sportovních řádů pro rok 2011, uvítáme podněty nejen od členů AJR, ale i od ostatních závodníků této discipliny, abychom je prostřednictvím našich zástupců mohli na zasedání komise Svazu rally případně přednést.

Marek Felt

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >