aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Vítězství a šestý světový titul pro Loeba s Elenou

27. října 2009

Byl to vskutku velice emotivní závěrečný den Rally GB pro Citroën Total WRT. I když dvojice Sébastien Loeb - Daniel Elena vedla už od startu poslední soutěže letošního mistrovství světa WRC, mohla o vítězství uvažovat až na předposlední rychlostní zkoušce.

S 54. vítězstvím v seriálu mistrovství světa přišlo pro francouzsko monackou posádku to hlavní - šestý titul světových šampionů v řadě! Po velkém boji až do posledních chvil rally sahala druhá posádka Citroënu Dani Sordo - Marc Martí po druhém místě. To jim nakonec uniklo o jedinou sekundu!

Třetí den Rally GB byl kratší než předchozí dvě dějství, ale i tak to byla veliká výzva pro všechny. Soupeři museli nadvakrát projet Port Talbot a Rheolu, které značily téměř 80 kilometrů bez šance na servis. I když Sébastien Loeb měl na Hirvonena třicetisekundový náskok, nemohl si dovolit vypustit závěr. Na Port Talbot (RZ 13) ztratil pětinásobný mistr světa osm desetin na svého největšího rivala Mikko Horvionena. „Nebyl to špatný čas, trochu jsem ale cítil, že ztrácím výkon hned po startu rychlostní zkoušky. Doufal jsem, že to ale nebude nic vážného...“

Po několika telefonických konzultacích určili inženýři týmu Citroën Racing příčinu problémů - příliš čerstvý vzduch, který ovlivnil systém optimalizující výkon turbodmychadla. Na RZ 11 (Rheola 1) ztratil Séb dalších 11 sekund. „Tato zkouška byla hodně zatáčkovitá a v tom se projevuje náš hendikep. Stále jsme ale drželi náskok 18,2 sekundy a museli jsme do závěru dát všechno.“

Poslední soutěžní ráno Daniho Sorda nebylo vůbec oddychové. Po velmi dobrém startu do RZ 13 ale ztratil 7 sekund na Pettera Solberga na zkoušce následující. „Dostali jsme velkou ránu na zadní část auta, ale to se naštěstí moc nepoškodilo. Nechtěli jsme v žádném případě ztratit stupně vítězů, což znamenalo pořád se držet před Solbergem.“

Další velký zlom nastal na RZ 15, když Mikko Hirvonen ztratil více než minutu, protože musel dokonce zastavit a zavřít kapotu. „Byl to velký nával štěstí, ale pořád jsme měli před sebou velice těžkou erzetu,“ zdůraznil Loeb.

Ve stejnou chvíli dělilo Daniho Sorda pouhých 0,9 sekundy od druhého místa! V týmu Citroën Total WRT nebyl nikdo, komu by se před poslední rychlostní zkouškou netajil dech. Séb a Daniel ale kontrolovali pozici vedoucí k 54. vítězství ve WRC a k 6. titulu mistra světa mezi piloty. Zároveň se Dani a Marc pokoušeli vybojovat druhou pozici přes Mikko Hirvonena, nicméně Fin byl rychlejší o jedinou desetinku a udržel druhé místo.

Po návratu do Cardiffu začaly velkolepé oslavy týmu a řidičů. „Takový tlak až do konce soutěže,“ řekl Sébastien Loeb. „Měli jsme dobrý start do sezony, po kterém ale přišly problémy. Nicméně jsme se vrátili do hry před poslední soutěží. Nakonec se nám podařilo znovu vyhrát titul na předposlední rychlostní zkoušce. Mikko nic nevzdával a já jsem musel jet naplno až do konce. Nikdy jsem nechtěl zisky titulů srovnávat, ale podle mě je právě tento nejlepší ze všech co do sportovního boje. Když máte na titul ještě třeba tři rally, není na vás tlak takový, když máte ještě další příležitost před sebou. Tohle ale byla poslední rally a my jsme si nemohli dovolit šlápnout vedle. Každý očekával, že vyhrajeme, ale nikdy není nic jistého, než dojedete do cíle. Proto tenhle titul pro nás znamená tolik.“

Dani Sordo byl samozřejmě potěšen třetím místem i stejnou pozicí v konečném pořadí mistrovství světa. „Když jsme se dostali k Mikkovi až na devět desetin sekundy na předposlední rychlostní zkoušce, řekli jsme si, že do toho jdeme a ještě to zkusíme. Věřili jsme, že bychom toho mohli dosáhnout, ale podařilo se mu vyhrát. Jsem spokojený s umístěním v mistrovství světa a také s tím, jak jsem přispěl k úspěchu Citroënu. Máme za sebou další velmi dobrou sezonu.“

„Tři týdny po vítězství v Poháru konstruktérů jsme zakončili mimořádnou sezonu titulem mezi piloty,“ uzavřel Frédéric Banzet, generální ředitel automobilky Citroën. „My jsme získali pět korunek, ale Séb má ještě o jednu více. Je nádherné mít nejlepší tým a nejlepšího řidiče a spolujezdce. Tento sport dokonale naplňuje naši strategii Citroënu, je nedílnou součástí DNA naší značky. Motoristický sport je pro nás důležitý, a obzvláště, když vyhráváte... A to je právě to, čeho jsme letos znovu dosáhli.“

Rally v číslech

Nejrychlejší časy:

1. etapa - RZ 1 - 3: S. Loeb (Citroën C4), RZ 4: M. Hirvonen (Ford Focus), RZ 5: S. Loeb, RZ RZ 6: M. Hirvonen.

2. etapa - RZ 7: M. Hirvonen, RZ 8 a 9: S. Loeb, RZ 10: M. Hirvonen, RZ 11 a 12: S. Loeb.

3. etapa - RZ 13 a 14: M. Hirvonen, RZ 15: S. Loeb, RZ 16: M. Hirvonen

Nejlepší časy celkem:

S. Loeb 9, M. Hirvonen 7.

Vedení v soutěži:

RZ 1 - 16: S. Loeb.

Konečné pořadí:

1. Loeb/Elena (Citroën C4) 3:16:25,4

2. Hirvonen/Lehtinen (Ford Focus) +1:06,1 min.

3. Sordo/Marti (Citroën C4) +1:07,1

4. P. Solberg/Mills (Citroën C4) +1:28,1

5. H. Solberg/Menkerud (Ford Focus) +6:28,0

6. Wilson/Martin (Ford Focus) +7:46,0

7. Latvala/Anttila (Ford Focus) +12:11,9

8. Rautenbach/Barritt (Citroën C4) +14:27,8

9. Brynildsen/Giraudet (Škoda Fabia) +22:22,7

10. Araujo/Ramalho (Mitsubishi Lancer) +24:18,8…

13. Burkart/Kolbach (Citroën C4) +24:56,5…

Mistrovství světa FIA WRC

1. Sébastien Loeb 93, 2. Mikko Hirvonen 92, 3. Dani Sordo 64, 4. Jari-Matti Latvala 41, 5. Petter Solberg 35, 6. Henning Solberg 33, 7. Matthew Wilson 28, 8. Sébastien Ogier 24, 9. Federico Villagra 16, 10. Conrad Rautenbach 9, 11. Mads Ostberg 7, 12. Khalid Al Qassimi 6, 13. Matti Rantanen 4, 14. Evgeny Novikov 4, 15. Chris Atkinson 4, 16. Krzysztof Holowczyc 3, 17. Jari Ketomaa 2, 18. Urmo Aava 1, 19. Nasser Al Attiyah 1, 20. L. Athanassoulas 1,

Mistrovství světa FIA WRC - Pohár konstruktérů

1 Citroën Total WRT 167

2 BP Ford Abu Dhabi 140

3 Stobart VK M-Sport 80

4 Citroën Junior Team 47

5 Munchi's Ford 23

Citroën Sport

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >