aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Zpátky na asfalt

21. srpna 2012

Po šesti startech na šotolině se mistrovství světa WRC vrací v Německu na asfalt. Citroën Total World Rally Team tu od roku 2002 vyhrál devětkrát, a tak není divu, že se na soutěž těší stejně jako davy francouzských fanoušků.

Vítězové posledních čtyř rally sezony, Sébastien Loeb a Daniel Elena, by právě v Německu rádi přidali své 74. vítězství ve WRC. I když se pojede na povrchu, který je diametrálně odlišný od jejich rodné hroudy, budou se Finové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen snažit potvrdit dobré výsledky poslední doby.

Rally Německo přitahuje pokaždé stovky tisíc fanoušků zvláště díky příznivé poloze centra podniku Trieru, který leží v srdci Evropy, nedaleko Lucemburska, Belgie a francouzského Lotrinska. Rychlostní zkoušky jsou vedené mezi vinicemi oblasti Mosel a ve vojenské základně Baumholder a jsou ryze na hladkém povrchu.

„Lidé často říkají, že je to můj domácí podnik, protože to je rally, která je nejblíže mému rodnému Alsasku, když už Rally Korsika není v kalendáři šampionátu. Tuhle rally mám opravdu rád, protože se na ní sjíždí vždy hodně mých přátel, kteří mě podporují a fandí mi. No a také proto, že jsem tu už osmkrát vyhrál,“ směje se Sébastien Loeb. „Ale není to nikdy snadné, zvláště pokud zaprší. Když je bláto, tak se musí změnit způsob pilotování, což je na tak úzkých silnicích velice obtížné.“

Jako obvykle povede první den skrz vinice s klesáním k Moselu. Druhý den čeká posádky a také mechaniky dlouhá a vyčerpávající etapa s dvojicí průjezdů 46 kilometrů dlouhou Arenou Panzerplatte s dvěma vzdálenými servisy a s návratem do hlavního servisního centra. Neděle bude mít na programu finálový sprint se dvěma zkouškami v bývalém francouzském departementu Sarre, po nich bude následovat závěrečná Power Stage v ulicích Trieru.

V roce 2011 tu Sébastien Loeb utrpěl porážku od svého týmového kolegy, a tak letos touží po devátém triumfu. „Hodně lidí se mě ptá, jak jsem tu mohl vyhrát tolikrát v řadě. I loni jsem mířil za vítězstvím, nicméně jsem prorazil pneumatiku v jedné dlouhé sekci. Michelin od té doby vyvinul nové, odolnější pneumatiky. Od července jsme věnovali dost času právě testování pneumatik. Jsem spokojený s pokrokem, který jsme udělali.“

Mikko Hirvonen zaznamenal letos pětkrát druhé místo na prvních osmi rally sezony a na stejné pozici je i v mistrovství světa pilotů se ztrátou 43 bodů za vedoucím Loebem. Mikko zatím v Německu zajel nejlépe v roce 2007, kdy skončil třetí. Letos by rád ještě výš.

„Vždycky jsem měl rád závodění na asfaltu. Před několika lety jsem byl docela konkurenceschopný na Korsice a v Německu. Plně důvěřuji Citroënu, s nímž bych mohl udělat lepší výsledek než kdy jindy na tomto povrchu. Takové pocity jsem měl už na suchých rychlostních zkouškách v Monte Carlu. Když jsem s DS3 WRC testoval, viděl jsem obrovskou zkušenost celého týmu právě s tímto typem povrchu. Samozřejmě jsem se pokoušel inženýrům něco sdělit, ale vůbec nebylo třeba něco měnit na nastavení, které navrhl Seb. Uvidíme po prvních rychlostních zkouškách, co si budeme moci dovolit. Pokud podmínky zůstanou stálé a povrch suchý, myslím, že bych mohl skončit přinejmenším druhý!“

Po tříměsíční pauze, kterou vyplnil přípravou a startem na letní olympiádě v Londýně, se ke svému spolujezdci Giovanni Bernacchinimu vrací do Citroënu DS3 WRC v Quatar World Rally Teamu Nasser Al-Attiyah. Na podnik, který je jim velmi blízký, se těší neustále se zlepšující Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul z Citroën Junior World Rally Teamu. Jsou odhodlaní zajet nejlepší výsledek v tomto ročníku mistrovství světa.

Tři týdny po Finsku se Thierry těší na rally, která je jeho domácí. Má to do Trieru necelých 100 km, neboť pochází z malého města Saint - Vith v německy mluvící části Belgie. Po osmi podnicích si připsal dvě pátá místa v Argentině a Novém Zélandu, čímž překvapil většinu expertů.

„Zatím nemám s Německem velké zkušenosti, protože jsem tu startoval pouze jednou, v roce 2010 na C2 Super 1600. A nedokončil jsem,“ říká Thierry. „Ale tenkrát pro mě bylo všechno úplně nové. Co je ale nejdůležitější, že v Německu je povrch, který mi vyhovuje. Nemyslím si, že bych se škatulkoval na pilota pro šotolinu nebo asfalt, ale neměl bych mít potíže. Můj cíl je dokončit rally bez nějakých velkých chyb, jak jsem to zvládl například na Novém Zélandu. Myslím, že bych mohl skončit do 5. místa nebo dokonce i na stupních vítězů.“

Nasser Al-Attiyah se do WRC vrací od 27. května a po skončení Acropolis Rally, a tak jeho cíle jsou poněkud jiné. „Poslední měsíce byly neuvěřitelné. Velmi tvrdě jsem se připravoval na olympiádu a pak se mi splnil sen - vybojoval jsem bronzovou medaili,“ shrnuje Katařan, který skončil třetí ve sportovní střelbě ve skeetu. „Pak jsem ještě zůstal v Londýně, abych si užíval fantastickou atmosféru. Jsem odhodlán pokusit se vyhrát zlato za čtyři roky v Riu. Ale ještě předtím se rád vracím do rally. Nemohu se rozhodnout pro jednu ze dvou vášní. Jsem šťastný, že jsem konkurenceschopný v obou odvětvích.“

Letos je nejlepším výsledkem Nassera 4. příčka z Portugalska. Sám si uvědomuje, že v Německu je medailová pozice poněkud nereálná. „Šotolina je povrch, na kterém se cítím nejlépe. Toto bude moje vůbec první vystoupení na asfaltu ve WRC a vím, že budu muset udělat ještě hodně práce, abych se na něm zlepšil. Zatím jsem tu startoval předloni. Budu se muset dostat do tempa a naslouchat radám týmu, který má s touto rally veliké zkušenosti.“

Citroën Sport

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >