aktuálně: 37 uzavírek, 16 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Češi se na portugalské Pax Rally neztratili

18. září 2008

Portugalská rally se stala součástí dakarské série, která se letos nahradila zrušenou dakarskou rally. Na tuto soutěž se pod hlavičkou pražského Off road centra vydal také vsetínský Viktor Chytka.

V posádce s Lukášem Vacovským startovali s Toyotou LC 80 ve skupině speciálně upravených terénních vozů. Soutěž byla zajímavá nejen exotickým prostředím, ale především délkou a účastí tří továrních týmů. Mitsubishi, Volkswagen a BMW, prostřednictvím X-Raidu postavili na start soutěže celkem deset vozů. Celkem se sešlo na startu na sto soutěžících, aby absolvovali 1 500 km dlouhou trať v pěti etapách. Silně mediálně podporovaná akce byla dobře zorganizována, na převážně šotolinových, kamenitých a písečných cestách, na kterých se po celou dobu soutěže silně prášilo.

Trasa vedla z Lisabonu cca 500 km na sever a posléze minouc Lisabon, na jih do Portimaa, letoviska na břehu Atlanského oceánu, kde končila. Zvláště náročné byly závěrečné kilometry soutěže, které vedly horskými , úzkými silničkami nad bezednými propastmi. Vše patřičně zabaleno do neproniknutelného prachu , jehož neprůhlednost byly umocněna slunečními paprsky. V době, kdy v naší republice hrozily sněhové přeháňky , však v Portugalsku vládlo přesvědčivé letní počasí s teplotami nad 30 stupňů. To mělo patrně za následek rozsáhlý lesní požár na trase soutěže. Stalo se tak v závěrečné etapě, které byla z tohoto důvodu zkrácena o třicet kilometrů.

Posádka Toyoty přijela na tuto soutěž především sbírat zkušenosti před Dakarskou rally 2009, která se pojede premiérově v Argentině a Chile. Důležité bylo dojet do cíle bez jakékoliv újmy a natrénovat univerzálnost posádky. Tři etapy se bez problémů drželi Češi na průběžné sedmnácté pozici. Ve čtvrté etapě sjeli do podmáčeného pole, kde ztratili asi 16 minut. V průběžné klasifikaci to znamenalo propad o pět míst. Do poslední, po požáru zkrácené etapy nastupovali s touhou návratu na vydobyté pozice. To se nakonec povedlo, když bez jakéhokoli poškození vozu projeli poslední etapu celkově patnáctí. V celkovém součtu to

znamenalo 17. pozici absolutně a ve své kategorii diesel, osmí těsně za továrními týmy.

Rally vyhrál Stéphane Peterhansel (Mitsubishi), druhý byl Carlos Sainz (VW Touareg) a třetí bývalý špičkový sjezdař na lyžích Luc Alphand (Mitsubishi). Devátý skončil Miroslav Zapletal a Tomášem Ouředníčkem (Mitsubishi Strakar) a na 26. pozici dojela další posádka ORC Praha Jiří Janeček – Jiří Wolf.

Marek Chytka

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >