aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Latvala stanul ve Finsku na stupních vítězů

6. srpna 2012

Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila z týmu Ford stanuli ve finském kole mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích na stupních vítězů. Hned za nimi skončila druhá posádka továrního týmu Ford, Petter Solberg / Chris Patterson, startující rovněž s vozem Ford Fiesta RS WRC. Tento vůz ostatně výsledkové listině nejrychlejší soutěže šampionátu dominoval: sedm z prvních deseti vozů v cíli byly právě Fiesty RS WRC.

Finská rallye je jedním z klenotů v koruně WRC. Třídenní podnik se základnou v malebných lesích poblíž města Jyväskylä 270 km severně od Helsinek je motoristickým ekvivalentem atletického sprintu na 100 m. Celkem 18 rychlostních zkoušek mělo souhrnnou délku pouze 303,52 km, šlo tedy o jednu z nejkratších rallye v celé historii šampionátu. Zato rychlost je ohromující - průměr se blížil 130 km/h!

Lesy byly obležené zástupy diváků, zejména okolo klasické rychlostní zkoušky Ouninpohja, která sestává z neuvěřitelně rychlých úseků, prokládaných dramatickými skoky přes slepé horizonty, a měří 33,01 km. Dva její průjezdy čekaly na posádky v samém závěru soutěže.

Úvodní čtvrteční etapu uzavřel Latvala jako druhý v průběžném pořadí, v pátek však sedmadvacetiletý Fin nedokázal držet tempo s nejrychlejším jezdcem. Zpočátku nemohl nalézt ideální nastavení pro svoji Fiestu RS WRC. Jakmile se mu to však podařilo, opět získal na jistotě a v poslední etapě ujel svému týmovému kolegovi, čímž si pojistil třetí místo.

„Pro Fina startujícího ve Finsku je vždycky cílem vyhrát, ale už před soutěží jsem řekl, že bych byl spokojený kdekoli na stupních vítězů,“ prohlásil Latvala. „Mám za sebou povedený víkend bez jezdeckých chyb i mechanických problémů, což o mnoha soutěžích letošní sezóny říct nemohu. Pocity jsou tedy dobré.“

„V úvodní části soutěže se mi úplně nedařilo, ale zabojoval jsem, abych našel správný set-up, a to se vyplatilo. Nakonec jsem dosáhl stavu, se kterým jsem byl spokojen. Naše tempo bylo dobré, ale ne dost, na tom musíme ještě zapracovat. Moc nám nechybí,“ dodal.

Solberg dokázal v první i druhé etapě zajíždět rychlé časy a do posledního dne nastupoval se ztrátou 1,1 s na svého týmového kolegu. Ve snaze ještě zlepšit svůj výkon změnil nastavení své Fiesty RS WRC, to se však nepovedlo a Solberg byl nucen vrátit se během dne k původnímu nastavení. Skončil na čtvrtém místě, 21,1 s za Latvalou.

„První dva dny jsem do toho opravdu šlapal,“ řekl Solberg. „Dnes (v sobotu) ráno jsme se dohodli, že vyzkouším jiné nastavení, jestli by nám to nepomohlo dotáhnout se na ty vpředu. Snažil jsem se najít “magický„ set-up, jenže to nezafungovalo. Auto sedělo příliš nízko a vana narážela do vozovky, takže jsem se vrátil k původnímu nastavení.“

„První dva dny jsme Jari-Matti i já byli stejně rychlí, ale moje rychlost bohužel nestačila na vítězství. V Power RZ jsem se opravdu snažil, abych urval co nejvíc bonusových bodů, chybělo mi však půl sekundy,“ uzavřel.

Ředitel týmu Malcolm Wilson byl vděčný za stupně vítězů, nicméně přiznal, že doufal ve víc. „V krátké čtvrteční etapě jsme ztratili půdu pod nohama a věděli jsme, že vzhledem k rychlostem, jimiž se ve finské rallye jezdí, bude těžké časovou ztrátu dohnat. A přesně tak to i bylo, nedokázali jsme vybojovat zpátky ztracené sekundy. Obě auta však fungovala zcela bezproblémově a povzbuzující bylo i vidět sedm vozů Fiesta RS WRC v Top 10,“ řekl.

Ředitel Ford Racing pro Evropu Gerard Quinn řekl: „Velmi respektuji Jari-Mattiho i Pettera za ohromnou snahu, kterou tento víkend předvedli. Není to výsledek, který jsme chtěli, ale oba čelili obtížné výzvě dohnat časovou ztrátu a nejrychlejších tratích ve WRC odvedli skvělou práci. Teď se těšíme na asfalt do Německa, kde doufáme v dobrý výsledek.“

Ford

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >