aktuálně: 37 uzavírek, 13 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Rally Vrchovina: Pro Firlu plná novinek

13. dubna 2012

S novým vozem a staronovým ´parťákem´ na sedadle spolujezdce vstoupil do nové rallysprintové sezony orlovský jezdec Lumír Firla. Loni čtvrtý pilot hodnocení skupiny N v Mistrovství ČR ve sprintrally tentokrát své starší mitsubishi sedmé evoluce nechal doma a se zapůjčenou ´Evo devítkou´ naznačil, že může v šampionátu myslet vysoko.

První dilema, před kterým Lumír Firla na prahu letošní sezony stál, byla volba nového spolujezdce. Osvědčený ´mitfára´ Pavel Dresler dostal nabídku, která se neodmítá, a rozšířil řady členů tovární stáje Škoda Motorsport jako spolujezdec Jana Kopeckého. Jeho následný odchod ze severomoravského týmu byl tedy logickým vyústěním situace. „S Pavlem jsem závodil od roku 2008 a dosáhli jsme spolu řady pěkných výsledků. V jeho novém působišti mu celý náš tým přeje hodně úspěchů,“ říká 35letý pilot. „Loni jsem si kromě Pavla vyzkoušel i spolupráci s dalšími dvěma spolujezdci. Naše volba nakonec padla na Michala Večerku, s nímž jsem jel minulý rok na Vysočině. Spolupráce nám tehdy klapala a já věřím, že na tento úspěšný start letos navážeme,“ informoval Lumír před startem první soutěže roku.

Druhým závažným tématem byla volba soutěžní techniky. Lumírův Lancer EVO VII (rok výroby 2002) nikterak nemládne a rok od roku je složitější s ním nabité české špičce stačit. V týmu Firla Autosport proto uzrálo rozhodnutí vydat se cestou pronájmu modernější techniky. Volba padla na Mitsubishi Lancer EVO IX týmu K.I.T. Racing CS, s nímž se moravská posádka o uplynulém víkendu vypravila na první podnik nové sezony - Rally Vrchovina s centrem ve Slavonicích.

Vysoké startovní číslo 25 postavilo Lumíra s Michalem do pozice, kdy mohli na Vrchovině jedině překvapit. Na trati se potvrdilo, že je pořadatelé při sestavování startovní listiny opravdu výrazně podcenili. Bíločervený lancer se totiž od prvních kilometrů pohyboval na rozhraní první a druhé desítky absolutně. O vyrovnanosti soubojů na špici výmluvně hovoří, že po pěti rychlostních zkouškách měli Lumír s Michalem na desetinu sekundy shodný čas s nejbližšími soupeři - posádkou Jaroslav Pešl, Roman Pešek.

Rozuzlení mělo přijít na závěrečných dvou rychlostních testech, na které se z oblohy snesl lehký déšť. Opět se potvrdilo, že klouzavé podmínky jsou pro Lumíra jako dělané. Na kratším předposledním testu zajel nečekaný druhý čas absolutně a na dlouhém závěrečném úseku přidal osmé místo. A konečný výsledek? Nově složená posádka se posunula na osmé místo celkově a na čtvrtou pozici v hodnocení skupiny produkčních vozů. Při prvním startu s novým vozem přinejmenším pozitivní výsledek. „Vzhledem k tomu, že to byla první soutěž s jiným autem, než na které jsem zvyklý, a s jiným spolujezdcem, tak jsem maximálně spokojený. Kvůli vysokému startovnímu číslu jsme měli nevýhodu v obrovském množství vytahaných nečistot, kvůli nimž nám v úvodu soupeři trošku odskočili. Ale nechci se na to vymlouvat. My jsme se chtěli hlavně pěkně povozit a umístit se do desátého místa absolutně, což se nám povedlo. Hezkým bonusem je pro nás druhý čas na předposlední erzetě, který potvrdil naše nasazení v závěru,“ usmíval se v cíli Lumír.

A jaký byl přechod ze starší Evo sedmičky do modernější devítky? „Více asi budu schopný povědět po dalších závodech. Devítka je každopádně klidnější jak na brzdy, tak v zatáčkách, a oproti sedmičce určitě trochu líp odletí ze zatáčky. Už teď je vidět, že s Evo devítkou jsou časy konkurenceschopnější. Budeme se snažit si na auto zvyknout, rádi bychom s ním absolvovali pět až šest sprintů. Jako záloha nám zbývá stará Evo sedmička, která pořád stojí v garáži,“ uzavřel povídání pilot, který nadále úspěšně kombinuje okruhové závodění a rally.

Druhou soutěží letošního Mistrovství ČR ve sprintrally bude o posledním dubnovém víkendu Thermica rally Lužické hory, která se uskuteční v okolí města Hrádek nad Nisou.

Jiří Dokulil

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >