aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Na hraní v kasínu nezbývá špionům čas

24. ledna 2012

Na právě proběhlé Rally Monte Carlo se ve všech pádech skloňovala otázka co nejvhodnější volby pneumatik, která byla odvislá od aktuální situace na tratích rychlostních testů. Seznamovací jízdy totiž posádky absolvovaly několik dnů před vlastním závodem, v některých případech dokonce týden před startem v ostrém závodě. Co dokáže s tratí udělat týden proměnlivého počasí je nabíledni.

„Na asfaltových soutěžích máme možnost nominovat tzv. ´Gravel crew´. To je posádka, která pomáhá přizpůsobit jezdcův rozpis aktuálním podmínkám panujícím na trati,“ říká Quirin Muller, manažer Czech Ford National Teamu.

„Ve výběru svého špióna jsem kladl důraz na zkušenost ze závodů MS, schopnost popsat z pohledu jezdce dojem z podmínek na trati a najít to nejpodstatnější,“ říká Martin Prokop. „Štěpán Vojtěch byl pro mě první volbou a jsem moc rád, že mi vyhověl a při Monte mi svými zkušenostmi ´kryl záda´.“

V praxi smí vůz Gravel Crew neboli v české rallyové hantýrce ´špiónů´ vjet na již uzavřenou trať RZ. Nejpozději však 70 minut před startem prvního závodního vozu. Ve většině sekcí letošní RMC však byl ze strany týmu i požadavek na doporučení pro volbu pneumatik, což znamenalo absolvovat celou sekci RZ před výjezdem závodního vozu ze servisní zóny. Následovala telefonická konzultace s technikem týmu Ivanem Matouškem a pilotem Martinem Prokopem, kteří rozhodli o finální volbě.

„MS má svá jasná pravidla a pro Monte jsme měli možnost vybírat z přesně daného počtu jednotlivých směsí a typů pneumatik: suchá soft - 36; suchá supersoft - 12; suchá hard - 8; zimní s hřeby - 20; zimní bez hřebů - 8. Za celý závod však maximálně celkem 44 kusů. I v tom je to velmi zajímavá taktická bitva. Byla by ale pro nás ještě zajímavější, kdyby nám dodavatel byl schopen dodat letošní varianty směsí na předzávodní testování,“ komentuje Ivan Matoušek pneumatikové šachy.

„Udělali jsme si přehled o povrchu na celé sekci rychlostních zkoušek. Při jejich průjezdu jsme do kopie rozpisu pečlivě doplnili především jakékoli přechody mezi charakterem povrchu, aby Martin se Zdeňkem věděli, co je ve které zatáčce skutečně čeká. Doplňovali jsme vlhka, sníh, led, vyházený štěrk, vyjeté stopy nebo koleje, ale také stíny nebo naopak nízké slunce. Zdeněk Jůrka, který se mnou RMC v tréninkovém Mitsubishi ´špiónské´ Monte absolvoval, pak všechny úpravy telefonicky nahlásil do Fiesty, která už v tu chvíli většinou směřovala na start první RZ. Nebylo toho málo, na každé z 241 stránek cca 4 - 5 úprav. V itineráři sice byla na přejezdech vyznačena místa, kde se špióni mohli s posádkami osobně setkat, my jsme to i přes potíže se signálem řešili takto. Totéž se opakovalo mezi prvními a druhými průjezdy. Nebylo to málo ježdění. Párkrát se mi po možnosti spát déle než do půl šesté trošku zastesklo..“ říká Štěpán Vojtěch.

„Jsem rád, že se nám podařilo odhalit většinu problémových míst, ve kterých hrozil nějaký zásadní problém. Na části 12. RZ jsme se snažili pečlivě popsat skoro každý metr, každé brzdy v problematickém úseku. Snad se nám to podařilo,“ dodává skromně liberecký jezdec, který krotil vozy kategorie WRC v jejich zlaté české éře.

-pr-

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >